Pala Amala (meaning “Father Mother” in the Tibetan language) is a two-channel video featuring the artist’s parents, who fled Tibet as children in the early 1960s. Phuntsog’s slow camera moves and deliberate framing capture his parents performing as themselves, as well as serving as vessels for a diaspora family. The reduced images communicate feelings around familial expressions of care, language, and identity. Memories of and longing for a lost homeland are expressed without words, as if hanging in the air, reflected through the gaze of subjects and the camera, unresolved. On a California beach, the father relives the moment he returned to Tibet for his first and only time in the 1990s, rubbing sand – in place of soil – over his hands and body.
Pala Amala was filmed on the Pacific coast, where Phuntsog’s family settled in 1995, and their home in suburban America.