Effortlessly fluid in style, weaving together fiction, non-fiction, the essayistic and the epistolary, the film follows Moussa, a young student at Berlin’s Technische Universität. While he does connect with friends and lovers, he is primarily seen alone, working odd jobs, cooking or tidying his apartment. At home is where he reads the letters from family members and his partner in Senegal which structure the film.
At once the centre of the film and a conduit for other lived experiences, Moussa serves to reflect and refract two distinct constellations of social connections. We learn of his loved ones in Senegal (including their wish lists of consumer goods from Europe). Such experiences and desires are mirrored by the sequences of his friends, other West African expatriates making due by hawking “African artifacts” on the street. In each case, we hear the repeated question, laden with longing in some cases, pitched as thinly veiled microaggression elsewhere: “When will you return?”
Born in the village of Fad’jal near Dakar, Senegal in 1943, she worked as a teacher before going on to study ethnology and film in Paris. She made her first short film The Passerby in 1972. Her prize-winning feature-length debut Letter from My Village (Berlinale Forum 1976) brought her international fame. In 1979, Faye came to the Freie Universität Berlin for a video workshop and subsequently stayed on in the city with a grant from the DAAD. It was in this period that her ZDF-produced film I, Your Mother was made. Mossane was her last film. Safi Faye died in Paris on February 22, 2023.