In 1953 New York, writer Bill Lee works as an exterminator, whereby inhaling an excess of insecticide has distorted his sense of reality. After accidently shooting his wife to death in a drugged haze, he flees to Interzone on the Moroccan coast, the stomping ground for a variety of enigmatic characters. Functioning as a secret agent for a certain Dr Benway, he writes reports about a drug ring involving an American writer couple that mushroom into the novel “Naked Lunch” while the protagonists change their identities at will, and typewriters morph into aggressive insects … “Exterminate all rational thought!” In his adaptation of a novel widely considered unfilmable, David Cronenberg has taken to heart that advice from Bill Lee, William Burrough’s alter ego. In a surrealist brainteaser full of monsters and mutations, body horror and literary allusions to the Beat Generation, what happens onscreen turns out to be a pure cinematic hodgepodge, in which reality, drugged delirium and literary fantasy imperceptibly segue into each other. “Nothing is true. Everything is permitted.” World premiere of the digitally restored version.
The producer of the film (on the right) with the head of the section (left) and the programme coordinator .