“I want to remember this time, last time, and next time. I want to remember it all with no parts missing, because I appreciate even the bad times.”
In Laredo, a city in southern Texas on the Mexican border, best friends Silvia and Beba know that the long summer nights of their youth cannot last forever. Their hang-out spots are so familiar but, stuck in an immigration process over which deportation hangs as a constant possibility, home still seems a fragile concept. Between bars, drive-thrus, friends’ couches and the borderlands, they confront the stresses of survival, the future, and community building. For them, this means protest action for legal abortion and against border control abuses, in a politically divided America. But the dusty half-light is also a time for poetry and dreams. Their laughter and creative expression cement a sense of solidarity and belonging in togetherness.
The musician and filmmaker was born in Nuevo Laredo, Mexico and grew up in Laredo, Texas. Hummingbirds is her directing debut.