“As a punishment, the sea swallows up those who go astray. But the land always gets back what doesn’t belong in the sea.”
What to do with loss? With her hair blowing in the wind, waiting for answers that don’t seem to come, Sica stares at the waves crashing against the rocks of Costa da Morte. She’s only partially on land: her mind is mainly at sea, where her father, a fisherman, drowned. Restless and stubborn, Sica continues to roam the wild and brutal coastal landscapes. Meanwhile, a storm called Ophelia is approaching her community. Shots of tides, corals and cloudy skies are constantly interwoven with Sica’s story on land, shaping her, haunting her, showing us her inner life. There, in an isolated corner of the world, Sica doesn’t lose hope. Even if nobody seems to believe her. Even if she needs to go against the current.
The screenwriter, director and film lecturer was born in Barcelona, Spain in 1972. Ever since her directing debut Nedar, an autobiographical film about historical and personal memories, her work has been poised between documentary and fiction. As the founding partner of the Dones Visuals association, she campaigns for equality in the film industry. She has also designed several creativity workshops and led the “Acció Viver” programme which supports female filmmakers of features and documentaries from script to production.