Animation duo Tibor Bánóczki and Sarolta Szabó created their dystopian epic using rotoscoping techniques. The screenplay was developed with contributions from geologists, botanists and meteorologists, thus providing its fantasy-laden story with a solid, scientific grounding. A deeply moving eco-fantasy that deals head-on with the climate apocalypse threatening life on Earth, Műanyag égbolt is a film imbued with the melancholy of those most aware of how close humankind is to extinction. Although, as is the case for the couple at the centre of this beguiling love story, this burden is lightened by their keen sense of the world’s beauty.
Born in Sárospatak, Hungary in 1977. After taking a degree in animation at the Moholy-Nagy University of Art and Design, he continued his studies in animation direction at the National Film and Television School in the UK where he embarked on his artistic partnership with Sarolta Szabó. They both moved to France and made two short animations together which screened at festivals including Sundance and Clermont-Ferrand. The animation duo now live and work in Hungary. Műanyag égbolt is their debut feature-length film.
Born in Budapest, Hungary in 1975. After taking a degree in photography at the city’s Moholy-Nagy University of Art and Design, she studied photography at the Royal College of Art in London where she began, in 2007, to make animation films with Tibor Bánóczki. In 2010, the two moved to France and made the short animations Les Conquérants and Leftover. Both films screened at numerous festivals and were shortlisted for a César. The duo now live and work in Hungary. Műanyag égbolt is their debut feature-length animation film.