Born in the Japanese prefecture of Nagano in 1973, he made his directing debut in 2002 with his self-produced short film Voices of a Distant Star. His first feature film, The Place Promised in Our Early Days, won Best Animated Film at the 59th Mainichi Film Awards. His subsequent films also won several prizes at national and international festivals. In 2016, Your Name was a commercial and critical success, winning numerous international awards and going on to become the second-highest grossing Japanese film. His most recent film, Weathering With You, topped the box office in Japan in 2019.