In one way or another, these thinkers have all sought to displace humankind from the centre of evolutionary processes. Passages from Rosny and interviews with Bjørnerud form the film’s spine. Stones are its anchor. We trust stone as archive, but we may as well write on water. In the end, it’s particles that remain.