And the King Said, What a Fantastic Machine is a plunge into the vast historic ocean of media culture. From the birth of the camera obscura to the screening of the first moving picture and from the invention of the webcam to the first viral video, the witty and thought-provoking documentary chases the rise of image culture as we know it. By collaging historic archive material of great dictators parading in front of cheering crowds with home videos, live-streaming content and clips of thrill-seekers hanging out at the top of a skyscraper, or harrowing press photography exhibiting violence, it offers an emblematic study of cinema and the social history it creates: What are the implications of being exposed to the billions of images competing for our attention?
Born in Paris, France in 1989, the filmmaker has collaborated with Axel Danielson as part of the Swedish production company Plattform Produktion since 2013. The pair has made several short films together which premiered at festivals including Cannes, Toronto, Aspen and Sundance. Their film Hopptornet screened in the 2016 Berlinale Shorts, won over 30 international awards, was shortlisted for an Oscar in 2017 and was nominated for an Emmy Award. Danielson and Van Aertryck work closely with the audience design strategist Kathleen McInnis.