Life has become lonely for the human species in the Eremocene. The age of loneliness is characterised by natural destruction, a global loss of biodiversity and the dominance of the technosphere over the biosphere. This is where this playfully dystopian sci-fi essay starts out: digital technologies have conquered the world; the realm of data, from blockchain, to Bitcoin to DAO democracy, is huge and uncontrollable. Two accounts can be heard in voiceover – one generated by AI (artificial intelligence) and one belonging to a post-human virtual being searching for its earlier self, that of the filmmaker herself. Diary-like images of yesteryear appear on the planetary grid, beach scenes, people wearing masks in public places, Christmas lights and climate activists. The Super-8 and 16mm footage competes with raster graphics, coloured pixels and spectacular clouds of points in 3D, which are overlaid with keyword matrices in turn. There is interference. And questions regarding non-human actors and mortality are posed. Back in time, Nick Cave sings a blues song. Who cares what the future brings? The Eremocene is the present.
Born in Bratislava, Czechoslovakia (today Slovakia) in 1980. She studied Screenwriting at the Academy of Performing Arts in Bratislava (VŠMU) and received a bachelor’s degree in Documentary Film from the Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Prague (FAMU). Besides making her own films, she also works as script editor and editor for independent film productions.