Jean-Luc Godard, born in 1930 in Paris. He was a critic for Cahiers du Cinéma before making his own mark on France’s New Wave cinema with À bout de souffle (1960) and Le Mépris (1963), thrusting him into the ranks of Europe’s star directors. After time utilising his filmmaking skills for political ends, he returned to cinema in 1980 with Sauve qui peut (la vie). He moved to Switzerland and made the documentary series Histoire(s) du cinéma (1998). He has since made numerous essay films that deal with historical, philosophical and topical political subjects.