The Living and the Dead Ensemble are a group of artists, performers, and poets from Haiti, France, and the United Kingdom. They initially came together in Haiti in 2017 to produce the Haitian Creole translation and performance of the play "Monsieur Toussaint" by Édouard Glissant. Initiated from an original idea by Louis Henderson and Olivier Marboeuf, who have been collaborating as a director/producer partnership since 2014, the Ensemble’s first film Ouvertures was premiered at the Berlinale Forum 2020. Their work explores the influence of Haiti, the first independent Black republic of the Americas, in the history and present of the Caribbean as well as in western modernity.