Cinematic confrontation therapy: since Donald Trump’s election, filmmaker Travis Wilkerson has been plagued by nightmares of nuclear apocalypse. To cope with his fears, he decides to revive an old family tradition. With his wife and children, he embarks on a road trip along the missile silos of the “black heart” of the United States. His camera always in tow, he discovers a landscape into which an often much older history of destruction, war and environmental disaster has already been inscribed.
The static shots of fenced-off scenery, motels and botany are repeatedly interrupted by the surreal grandeur of old analogue shots of nuclear tests. Apocalyptic mushroom clouds of the most spectacular colours rise up into the sky, set to such fitting music as Sun Ra’s “Nuclear War”. Horror has never been more beautiful.
At a time when the news is dominated by coronavirus and the climate catastrophe, this essay film gives us renewed awareness of an older but no less real threat to the world in a very personal way.
Born in Denver, Colorado, USA in 1969, he studied film and works as a writer, director and producer. He and his wife Erin Wilkerson founded the Creative Agitation political art collective and went on to direct the film Nuclear Family which screened in the 2022 Berlinale Forum. His internationally recognised body of filmmaking, produced with modest resources and as self-sufficiently as possible, crosses the boundaries between documentary and fiction film, performance and activism. In 2015, the film magazine “Sight & Sound” named Wilkerson “the political conscience of American cinema”.