À pas aveugles examines these photographs with a calm, sober gaze. Director Christophe Cognet travels to Ravensbrück, Dachau and Auschwitz-Birkenau, amongst other sites, carrying black-and-white glass plate prints in his luggage. The images show, for example, an infirmary, a roll call area, the maimed limbs of female prisoners. Even the moments immediately before and after the industrialised murders were captured by Greek prisoner Alberto Errera, albeit in shadowy form.
The historical images and their present-day locations are overlaid on multiple occasions to ghostly effect: when visitors to the memorial sites pass behind the glass plates, it’s as if the individuals depicted have broken free from their fixed positions in black and white, setting themselves in motion as coloured spectres.
Born in 1966 in Marseille, France. After studying film, his work as an author and director has frequently been concerned with the Nazi concentration and extermination camps, including Parce que j'étais peintre, l'art rescapé des camps nazis (2014). His book “Éclats” (2019) served as the inspiration for À pas aveugles.