Phela-ndaba is one of the first documentaries about the early days of Apartheid in South Africa and was shot clandestinely by a group of black South Africans exiled to London. It highlights the plight of Blacks and Asians under this relentless regime via black-and-white archive stills and colour video footage of black townships.