Matata is told primarily through dance. Rhythm, color, and movements, being more than just the film’s subjects, lead it away from prescribed representations of Africa into a new future. A photo shoot of a young fashion model, Sarah, dressed as a replica of a photograph taken during King Léopold II’s brutal colonial rule of Congo, takes an unexpected turn. It spirals into a series of dance-inspired dreamscapes, fading mind projections of historical fragments, and the external, awakening world. As she struggles to reclaim her identity, she encounters historic, contemporary, and futuristic characters who collectively help her piece together her place in Congo’s past, present, and future.