Born in Dresden, Germany in 1934, he began working as an assistant and cameraman in East German television. In 1959, he graduated in directing at what is now the Film University Babelsberg Konrad Wolf and then worked as an assistant director at the DEFA feature film studios. He made his directorial debut in 1961 with The Fairy Tale Castle. His 1965 film Carla was banned and only publicly released in 1990. His most important writing partners have included Ulrich Plenzdorf and Christa Kožik. In 2019, he was awarded the Berlinale Camera.