Born in Gelsenkirchen, Germany in 1942, he studied German and philosophy followed by a doctorate in literature and theatre at the University of Hamburg and then became a freelance film and television critic. He made his directorial debut in 1976 with Horst Königstein, with whom he collaborated on further films until 1982. In 1997 he caused a sensation with Todesspiel, about the kidnapping and murder of Hanns Martin Schleyer. His four-part mini-series Die Manns. Ein Jahrhundertroman won numerous prizes including a Grimme Award and the Bavarian and the German TV Awards. His 2008 novel adaptation Buddenbrooks was his first fiction film to be released in cinemas.