In this family saga spanning three decades of Chinese history, the private and the political merge and the individual gets caught up in the gears of a society in the throes of constant change. Part melodrama, part critique of the times, this film takes us from the country’s upheaval in the 1980s following the Cultural Revolution to the prospering turbo-capitalism of the present day. Told in sweeping tableaux, it makes visible the deep scars that lie beneath the surface of an ostensibly unbroken success story.
A shower of awards: the actors with their Silver Bears and the director of the Chinese film.
The director is recognised as a pioneer of independent filmmaking in China. Over the last 30 years, he has made 15 films, all of which demonstrate a strong social conscience. His directorial debut, The Days, screened in the Forum in 1994 and was subsequently added to the MoMA collection in New York. His films have already featured in the Berlinale Competition three times: Beijing Bicycle won the Grand Jury Prize in 2001; In Love We Trust received the Silver Bear for Best Screenplay in 2008; and So Long, My Son won two Silver Bears, for Best Actor and Best Actress, in 2019. In 2010, the French Ministry of Culture awarded him the Ordre des Arts et des Lettres.