Born in Achim, near Bremen, Germany in 1948. He has worked as a filmmaker, artist, writer, cinematographer, producer and journalist in Germany and the USA since 1973. In 1974, he began an encyclopedic series of drawings, “Die Basis des Make-Up”, which was the subject of a major exhibition in the Hamburger Bahnhof gallery in Berlin in 2007/08. In 1984, he embarked on the “Photography and Beyond” film series. From 1993 to 2013, he was professor of experimental filmmaking at the Berlin University of the Arts where he also co-founded the Institute for Time-Based Media and the art and media course. He has been a member of the Academy of Arts in Berlin since 2013.