Director Zhang Yimou was sent to the country as a young man during the Cultural Revolution, an experience he has explored in many of his films. He is familiar with the life and traditions in the country’s remote areas, and with the enthusiasm that rural dwellers have for cinema, which comes as welcome respite from everyday life. In Yi Miao Zhong, the filmmaker pays homage to his medium and celebrates the cinema as a communal experience which goes beyond the film itself.
Winner of numerous international awards, he is one of the most important and influential filmmakers in China. His directing debut, Hong gaoliang (Red Sorghum), won the Golden Bear in 1988. Since then, his work has featured five times in the Berlinale Competition, most recently in 2012 with Jin líng Shi San Chai (The Flowers Of War). Wo de fu qin mu qin (The Road Home) won the Jury Grand Prix and Ying xiong (Hero) the Alfred Bauer Prize. He holds an Honorary Doctorate from Boston University and, in 2012, received lifetime achievement awards from Mumbai, Marrakesh and Cairo film festivals.