Ute Aurand, born in Frankfurt/Main, West Germany in 1957 and raised in Berlin, studied at the German Film and Television Academy Berlin (DFFB) from 1979 to 1985. Alongside her own film work she has been curating film programs since 1990 – the monthly “Filmarbeiterinnen-Abend” (1990-1996) and the series “Sie zum Beispiel” (1995–96). She is co-founder of the group “Filmsamstag” (1997–2007) as well as of the series “Großes Kino, kleines Kino,” experimental films for children, Arsenal. She has taught at the Universities of the Arts in Hamburg and Bremen as well as at the HGKZ in Zurich. In 2015 she initiated a Bolex workshop. Her films have been seen at international film festivals.