Born in Berlin in 1937. She first attended an acting school in Hamburg before moving to Helsinki in 1959, where she studied German Studies and Psychology and worked as a director for theatre and television. After returning to Berlin, Sander enrolled at the German Film and Television Academy Berlin (DFFB), and simultaneously made her first short films. In 1968, she was one of the founders of the "Aktionsrat zur Befreiung der Frauen” (Action Council for the Liberation of Women). Helke Sander taught Film at the Hamburg Academy of Fine Arts and is also an author alongside her filmmaking work.