Born in Dubuque, Iowa, USA in 1957, he is a photographer and filmmaker who has worked for organisations including ‘National Geographic’ and has won numerous awards. His first film, The Cove, won the 2010 Oscar for Best Documentary Feature. His second film, Racing Extinction, has screened in 220 different countries. His work focuses chiefly on environmental and social issues with the goal of creating cultural change.