Tantão is a visual performer, painter, and musician from São Gonçalo, on the other side of the bay of Rio de Janeiro. Trained in classical violin, he worked as a draftsman in the shipyards while becoming a subculture pop star as the keyboarder of Brazilian underground sensation Black Future, whose 1988 single “Eu sou o Rio” is regarded as the anti-anthem of the city to this day. The band quickly split up and Tantão has been pursuing a varied art and music solo career ever since, an eternal idiosyncratic fixture on the Rio art and underground circuit.
Eu sou o Rio is as much a portrait of Tantão as it is a portrait of Rio. It is an attempt to spend time with Tantão, a film made by friends as friends, capturing his passions as well as his demons, inviting the viewer into an intimate, tender, and sometimes uncomfortable space. Shot in grainy black and white video, the film follows Tantão on his walks through the nocturnal metropolis, watches him create and disrupt, consume drugs, go off on tangents and tantrums and, again and again, perform his music.
Gabraz Sanna is a Brazilian filmmaker whose work moves between direct and experimental cinema, focusing on the dialogue between different artistic languages. His films have been shown at festivals and museums around the world. As a former literature student, he made his first full-length films as portraits of two important writers in the Portuguese language: Manoel de Barros and Maria Gabriela Llansol. Sanna has collaborated with artists such as Maria Bethânia, Caetano Veloso, Tantão, Digitaria, Sara Não tem Nome, Felappi Montparnasse, and Tindersticks. Following Ruína (2015) and Eu sou o Rio (with Anne Santos,2017), this is his third participation in Forum Expanded.
Anne Santos is a sound designer and filmmaker from Brazil. She has worked on dozens of films and TV documentaries before directing her first short film, Oceanne, co-directed by Gabraz Sanna. Eu sou o Rio is her first feature film as a director.