Then father isn’t there much. The women are alone. They stand at the ocean’s edge and the wind roars. It is a place in which everything is different than it is at home.
In Herrenpartie by Wolfgang Staudte (1964) the women who no longer have men also stand together as a group arrayed against the past. In Staudte’s film they wear black dresses, in mourning. Arranged like pearls in the desert. Strong. In Zwirchmayr’s film black becomes gold. The dresses blow in the wind. Memories fly, some of the women can grasp them – how much truth, whose truth – the wind roars.
‘The third part is not a film about me, but instead about my perceptions in Brazil as a kid, about sexuality, eroticism and fantasies. About a place where everything is better than it is here with us,’ says Antoinette Zwirchmayr. She is among the great independent filmmakers of her generation, who give form to cinematic memory, and let the female body keep its form. Lust. Sensuality. In all its longing – palpable.
Born in Salzburg, Austria in 1989, she lives and works in Vienna and studied at the Academy of Fine Arts in the same city. Her short films have screened at numerous festivals including the International Short Film Festival Oberhausen and the Toronto International Film Festival. She has received several prizes and scholarships, most recently a grant for film art awarded by the Austrian government.