The structure of this film by Guy Maddin, Galen Johnson and Evan Johnson pays homage to Hitchcock’s Vertigo: a dizzying assemblage of film and TV images both familiar and unknown, all from the Bay Area. From this trove of found material, they have created a cinematic fantasy that pulls the viewer in and never lets go.
The short film Accidence is hardly less rich in images, though they are spread across the screen in just one single shot. A murder has been committed on a balcony. But it is only one of the many balconies attached to a large apartment block. Strange things are transpiring of each of them on loop. As the eye attempts to take them all in, the murder soon seems entirely unimportant.