Born in Rostock in 1929, he died in Berlin in 1997. At 21 he joined the directing class at the DEFA training school in East Berlin. Following numerous short documentaries, he transferred to the DEFA feature film studio. He directed successful children's and youth films and, from the 1970s, feature films for adults. Die Legende von Paul und Paula (1972/73) became his greatest success. He won the Silver Bear at the 1990 Berlinale for Coming Out.