Born in Hadersdorf am Kamp, Austria in 1938, he died in 1988 in Vienna. He trained as a clerk at a commercial college before, between 1961 and 1963, studying at the film school of the Academy of Music and Performing Arts in Vienna. He became an independent filmmaker in 1963 and by 1986 had made over 50 short films. As a result of his efforts to establish film groups he met Kurt Kren and Ferry Radax. From 1966 he wrote about film for periodicals in Germany, Austria and Switzerland and published numerous theoretical works on avantgarde film. He was a founding member of the Austrian Filmmakers Cooperative and a co-founder of both the Grazer Autorenversammlung (1973) and the Austrian Directors’ Association (1979). His extensive estate is managed and researched by the Synema Society for Film and Media in Vienna.