Born in Düsseldorf, Germany in 1945, he discovered his love for cinema in Paris. Having studied at the University of Television and Film Munich between 1967 and 1970, since 1971 he has directed and produced more than 50 films around the world. He also works as a photographer and writer, and has been President of the European Film Academy since 1996. His work screened recently at the Berlinale in 2011 with the 3D dance film Pina and in 2014 with the 3D project Cathedrals of Culture. He lives and works with his wife, Donata, in Berlin.