The film’s title refers to the human eye’s adaptation to conditions of darkness by becoming more sensitive to low levels of light. Working in a darkened studio with a single light source and shooting on 16mm reversal film, Gehman explores visual phenomena at the edge of perceptibility, creating analogues for images experienced with the eyes closed. The film proposes that powerful images can be generated by the body’s own systems; in this sense, Dark Adaptation represents an epic interior journey.
Chris Gehman, born in 1966 in Chicago, USA, is a filmmaker, curator, and writer based in Toronto. His films have screened at venues worldwide. He has worked as a programmer and editor for Cinematheque Ontario/TIFF Cinematheque and was Artistic Director of the Images Festival (Toronto) from 2000 to 2004. His writing on experimental media has appeared in periodicals such as Cinema Scope and Millennium Film Journal, and he has edited or contributed to a number of anthologies on experimental media.