RIWAQ – Centre for Architectural Conservation is an NGO founded in 1991 in Ramallah, Palestine by architect and writer Suad Amiry. RIWAQ’s main aim is the preservation of historic centers in rural Palestine. RIWAQ has succeeded in shifting the focus of cultural heritage preservation from the physicality and materiality of historic buildings to focusing on the quality of people’s lives and the quality of the private and public spaces in which they live. This is perhaps best exemplified by RIWAQ’s ability to provide some 120 community/cultural centers in 80 villages and towns, half of which were spaces for women and children.
Yara Sharif and Nasser Golzari are award-winning architects and academics with an interest in design as a mean to facilitate and empower “forgotten” communities, while also interrogating the role of architectural politics and social commitment. Their work has been exploring new means to rethink the Palestinian landscape through speculative scenarios and live projects. Combining research with design, their work runs parallel between the architecture practice NG Architects, London and the design studio at the University of Westminster and their design-led research group Palestine Regeneration Team (PART).
Khaldun Bshara, born in 1972 in Palestine, is an architect, restorer, and anthropologist who lives and works in Ramallah. He is the Director of Riwaq Centre in Ramallah, where he has worked since 1994. Bshara has carried out many architectural design and restoration projects and is the author of a number of books and articles. Bshara’s work explores the relation between space and identity formation. Particularly, he is interested in margins, peripheries, or liminal spaces that challenge grand identity narratives and grand theories on space.