Born in Tromsø, Norway in 1977, he studied at the Nordland Kunst- og Filmfagskole in Norway and the Konstfack University College of Arts, Crafts and Design in Stockholm. Both his debut feature film Fjellet (The Mountain) and the subsequent Mot Naturen (Out of Nature) screened in the Panorama programme, the latter being awarded the Europa Cinemas Label. Giæver not only wrote and directed Mot Naturen, he also played the lead character for which he received the Kanon Award for Best Actor.