In his documentary Askold Kurov investigates the truth behind this political show trial. Were the witnesses for the prosecution placed under duress? What effect did detention and the trial itself have on the accused and his family? The film also documents the solidarity shown to Sentsov by filmmaking colleagues such as Agnieszka Holland, Ken Loach and Pedro Almodóvar, and by the European Film Academy, which is beginning its 30th anniversary with this screening in order to campaign once more for Oleg Sentsov’s release.
Born in Uzbekistan in 1974, he has lived in Russia since 1991. After studying philology, theatre and theology, he took a degree in documentary filmmaking at the Marina Razbezhkina Film School in Moscow. In 2012 he was one of the directors of the award-winning documentary Winter, Go Away! His next films Leninland and Children 404 also won critical acclaim and screened at numerous festivals. His work focuses on human rights issues and social conflicts in contemporary Russia.