Andres Veiel lets the artist speak for himself. From previously unpublished audio and video footage Veiel creates an associative, porous portrait which, like the artist himself, opens up spaces for ideas rather than proclaiming statements. Beuys boxes, chats, lectures, explains art to a dead hare and asks: ‘Do you want to instigate a revolution without laughter?’ But we also experience the man, the teacher and the Green Party candidate. Once, shortly before his death, he consents to being photographed without his hat. Veiel’s film makes visible the contradictions and tensions which gave rise to Beuys’ Gesamtkunstwerk. Beuys’ expanded concept of art feeds directly into today’s social, political and moral debates.
Born in Stuttgart, Germany in 1959. Whilst taking a degree in psychology he also studied directing and dramaturgy at the Künstlerhaus Bethanien in Berlin under Krzysztof Kieślowski. He directed his first documentary in 1992, followed by Balagan (Berlinale 1994) and Black Box BRD (Black Box Germany, Berlinale 2002). His feature film debut Wer wenn nicht wir (If Not Us, Who) premiered in the Berlinale Competition in 2011 and won the Alfred Bauer Prize. His theatre play 'Der Kick' was first performed in 2005; its film adaptation screened in the Panorama in 2006. In 2013 he directed the premiere of his play 'Das Himbeerreich'.