Following the cinéma vérité tradition, director Ramona S. Diaz eschews interviews of any kind, observing instead what goes on in this place: overfilled hallways and shared beds to deal with the flood of births, information conveyed through loudspeakers, visiting times as a huge logistical challenge. A baby is lost and then reappears, deliveries are captured almost incidentally and in between social workers tout the advantages of family planning. Motherland is more than a portrait of an institution though, delivering equally multi-layered insights into Philippine society, which is marked by a deep-rooted Catholicism, the powerlessness of the poor and an explosion in the birth rate. And yet all these issues are swathed in humour and human warmth. Mothers give birth to life, and life gives birth to stories. One has seldom been so close to both at once.