Wechma marks a departure in Moroccan cinema: a feature film that is experimental, particularly in the second part, breaks with conventional narrative structures and abruptly counters naturalism with Freudian symbolism and sequences that are downright fantastical.
Hamid Benani, Mohamed Sekkat, Ahmed Bouanani and Mohamed Abderrahman Tazi, classmates at the Parisian film school IDHEC, came together to found the production company Sigma 3 for this film. Wechma was made in collective fashion (Sekkat served as producer, Bouanani as assistant director and editor, Tazi as director of photography). Bouanani’s Al-Sarab was meant to be the collective’s next production, but Benani alienated his collaborators by claiming all the glory for himself. The group broke up and Bouanani had to wait a decade before being able to complete his own project.