Kivalina tells the story of an Inupiaq Eskimo tribe whose island is disappearing into the Alaskan Arctic Ocean. Once a nomadic people, the film begins telling their story a century after their ancestors were settled by the government onto a tiny island made of silt, sand, and permafrost. With no resources to move and only a precarious sea wall to protect them, the community's struggle to maintain their way of life within a landscape and a system that are failing them is poetically explored in this film. Told with intimate access and cinematic imagery, Kivalina is an evocative and rare portrait of one of the last surviving Arctic cultures.