Andrés Bonifacio y de Castro is considered to be one of the most influential proponents in the struggle against Spanish colonial rule in the Philippines during the late nineteenth century. Today, he is still celebrated as the father of the Philippine Revolution. Director Lav Diaz examines this myth and undertakes another expedition into the eventful history of his native land. The film’s various loosely interwoven narrative threads are held together by an exploration of the role of the individual in history and their involvement in political and social developments. Bonifacio’s widow is searching for her husband’s missing dead body; as she and her followers stumble deeper into the jungle, they become entangled in the dense thicket of their own guilt and responsibility. The Spanish governor tries to play off the various rebel factions and their utopian visions against each other. At the same time, a badly wounded companion of Bonifacio reflects upon the victims a revolution inevitably creates. The film’s high-contrast black-and-white photography makes the journey into the past abstract. Mythology, facts and a vibrant sense of history merge.