James Shamus is one of the USA’s most significant independent producers; his directorial debut is based on Philip Roth’s eponymous novel. As a producer he has often displayed a particular interest in portraying outsiders who attempt to oppose social norms. In Indignation, the conversations with the dean turn into verbal battles during which the young man confidently espouses his moral and political ideals. But can he also live by them?