A quilombo, a community of descendants of former slaves, is about to be born, or rather to reacquire visibility, in a valley threatened by a multinational mining company. In town, real estate speculation is invading another quilombo, while the women are valiantly fighting to preserve what remains and win back stolen lands.
A Mina dos Vagalumes is a video installation about the ongoing territorial and environmental struggles of quilombolas, their history, their ecosystems, and their metaphysics of liberation in the region of Minas Gerais in Brasil.