Les Mots et les Choses de Mudimbe is a portrait of the Congolese intellectual V-Y Mudimbe, one of the most important living African philosophers and writers. Mudimbe was born in 1941 in Likasi, then the Belgian Congo and today the Democratic Republic of the Congo. At first he studied economics in Kinshasa, later getting his doctorate in Romance Philology in Paris. The linguistic genius – he speaks around 10 languages and can read in another 8 – has taught at a large number of prestigious universities in the world, in France, Belgium, Mexico, Canada, Great Britain, Israel, and Germany. In 1979 Mudimbe emigrated to the USA, where he is still Professor Emeritus at Duke University. In his work, which has received numerous awards, Mudimbe is concerned with the past and present of Africa between tradition and European influence, and with the processes of breakup and destruction caused by colonialism, missionary activity, and development aid. For instance, his novel Shaba deux, which came out in 1978, treats the horrible events under the Mobutu dictatorship. His novel Le Bel Immonde (1976) appeared in German in 1982 under the title Auch wir sind schmutzige Flüsse and in English in 1989 as Before the Birth of the Moon. His monographs The Invention of Africa (1988) and The Idea of Africa, in which he attempts to liberate Africa from its positioning as the ‘absolute other’ in Western thought, are considered classics and their significance is often compared to Edward Said’s Orientalism.
Bekolo once again shows himself to be a delightful portrait filmmaker. Like in his magnificent – radically short – portrait of Djibril Diop Mambéty (La grammaire de ma grand-mère, F 1996), he creates a mise-en-scène from speech and the ever present possibility of contradicting it, of the “possible encounters ... with the question of what film can say and how it can narrate something together with someone, with other things and people” (Brigitta Kuster). An unusual film, as fascinating as its object/subject, opulent, sensitive, clever, and radical. Another station of delightful postcolonial, cosmopolitan filmmaking.