Based on the eponymous play by Cyril Gély, Volker Schlöndorff has created a psychologically elaborate battle of words between two highly contrasting characters. While Choltitz entrenches himself behind his duty to obey unquestioningly all military orders, Nordling tries everything he can to appeal to reason and humanity and prevent the senseless destruction of Paris. The film moves back and forth between reality and fiction – for the encounter it portrays between these two men never actually took place in this way.