Every day huge trucks thunder through the Kyrgyz village of Barskoon. They are carrying a deadly freight: cyanide, which is used to extract gold at the nearby Kumtor mine. In 1998, one of the cyanide trucks crashes into the river that runs through the village. People die and hundreds of villagers fall ill. After seven years – in which the Kyrgyz government does nothing – a handful of courageous women begin to fight for the rights of the victims. Erkingül and her fellow campaigners found a small environmental organisation, block the road leading to the mine and eventually manage to secure 3.7 million US dollars in compensation from the Kyrgyz -Canadian gold mine.
The women are also at the forefront of a revolution which topples the government under President Bakiyev in spring 2010. After the first democratic election, Erkingul manages to secure a seat in parliament and continues to lead the fight against the gold mines as a politician. Her friends stay behind in the village.
Erkingül Imankodjoeva (left) managed to secure a seat in parliament after the first democratic election in Kyrgyzstan. There she continues to lead the fight against the Kumtor gold mine as a politician and fights for the rights of the victims of an chemical accident.