The cinema as a world of illusion and as a means toward enlightenment: Por Primera Vez is a testament to Cuba’s "audiovisual alphabetization" in the 1960s. We see the first screening of a mobile cinema in a remote mountain village, the film is Chaplin’s Modern Times.