As in his earlier work, Brillante Mendoza once again invites the viewer of CAPTIVE to enter the extremely ambivalent inner world of a huis clos. Taking the viewer hostage as it were, the film creates a sensibility for a series of existential threats posed by humans and nature alike and also explores with eerie magic real and spiritual ways out of the crisis. Based on historical events that occurred in 2001, the film was shot in real locations with a cast of nonprofessionals and actors.