During the restorative climate of the Adenauer era, Bauer became the ‘agent provocateur of the age’. Essays and talks with titles such as ‘Murderers Among Us’ and ‘At the End Came the Gas Chambers’ provoked criticism not only from right-wing radicals but also middle-class audiences. The life of this Swabian Jew was subject to anti-Semitism and political hostility.
Bauer perceived the passing of the German Emergency Acts in May 1968 as a particularly heavy blow and felt that this was an irreparable turning point towards an authoritarian state. He was found dead in his Frankfurt apartment on 30 June 1968. The circumstances of his death have remained unsolved to this day.