The plot takes place at the end of one of the many battles. An old soldier from the state of Liang takes prisoner a young general who fought for Lord Wei – in vain, however, since almost the entire army has fallen in battle. The soldier plans to take the general back to his far-flung homeland and so collect the customary reward. He hopes to be able to use this reward money to hang up his sword for good and go home to settle down as a farmer.
The journey of these two men with such different characters and backgrounds soon turns into an adventure during which they find themselves up against pursuers, abductors, swindlers and all kinds of difficulties – not least the disastrous effects of the war.
At the end of their long journey the soldier does indeed bring back the general to Liang – which has since been occupied by the superior armies of the Qin dynasty.