The place is a polar station on a remote island in the Arctic Ocean. A day up here in the far north lasts weeks, since the sun never sets during the summer at this high latitude. This used to be an important research station but, Sergei, an experienced meteorologist and Pavel, a high school graduate, are now the only inhabitants. Soon a ship will arrive to pick up the two men. For Sergei this will mean the end of a sojourn that has lasted several years. He is anxious about returning to his wife and child on the mainland. For his part, Pavel hopes that he might yet be able to experience the kind of real adventure he was dreaming of when he volunteered for an internship in this desolate region. And then one day when Sergei is out angling, Pavel picks up a radio message that he daren’t communicate to Sergei.
Director Alexei Popogrebski found the inspiration for his psychological polar thriller in the dairies of N. V. Pinegin which were written in 1912 when Pinegin accompanied Russian polar explorer Georgio J. Sedov on his tragic attempt to reach the North Pole. Popogrebski read these diaries as a fourteen-year-old. “I have been fascinated, ever since, by this ability to come to terms with notions of time and space so drastically different from our common scale of hours and minutes, or blocks and metro stops. This film, essentially, is a story of two personal (and incompatible) time-and-space scales.”