Based on a short novel by one of Poland’s most acclaimed writers, Jarosław Iwaszkiewicz, the story could have ended at this point. But Wajda goes further by confronting fiction with reality, intertwining the fictitious story with heart-rending monologues from his main actor Krystyna Janda about the death of her real-life husband, the acclaimed cinematographer Edward Kłosiński, to whom the film is dedicated.